En av anledningarna till att just muggar fungerar så fantastiskt bra som profilreklam är det finns rejält med utrymme att trycka på. Där en penna förvisso kan vara både snygg och användbar så får man inte plats med så mycket mer än firmanamnet och kanske ett kontaktnummer och på en keps kan man ju inte fylla hela ytan med en massa information – då kommer ju ingen vettig människa vilja sätta på sig den!

Nej, med en mugg fyller man båda funktionerna med profilreklam på ett alldeles perfekt sätt då den dels är enormt användbar, särskilt i detta kaffedrickande land, och samtidigt tillåter en hel del tryck utan att den minskar chanserna för att den skall användas. Tanken är ju hela tiden att varan skall nå ut till så många människor som möjligt över så lång tid som möjligt, så här utgör muggen verkligen ett bra val.

Själva huvudutrymmet på en kopp går runt hela föremålet, vilket gör det möjligt att trycka en sak på den ena sidan och en helt annan på den andra. Det kan till exempel handla om ett foto och en text, eller en logo och kontaktinformation på vardera sidan. Man kan också trycka en löpande text runt hela koppen. Med andra ord så kan man få med precis all den information som man tycker är viktig. Kanske till och med en karta där man märker ut var man befinner sig och sedan information om hur man kan maila eller ringa företaget.

Man kan också välja att gå en lite mer okonventionell väg och trycka den viktiga informationen i botten av muggen och låta den synliga ytan vare enfärgad eller mönstrad. Man kan till och med designa ett mönster utifrån den egna logons färger och sedan fylla i kontaktinformationen i mönstret. Det finns massor av sätt att visa sig på och muggar är tacksamma objekt för detta!